Aslinda bunu cocugum olduktan sonra yazmam gerekirdi, ama bu yontemin yanlis oldugunu ispat edecek bir seyi dunyaya getirmeden once yontemi sizinle paylasayim.

Elinizde dunyalar tatlisi pembemsi bir bebek olsun. Sonucta bu cocuktan iyi bir egitim almis bir adam olusturmaya calisiyoruz.

Aradan 5 insan yili gecti, ve cocuk ilkokula basladi. Ilkokul bitinceye dek cocugunuz gelecegini belirleyecek 5 yiliniz var.

Ilk asama cocugun okuma hizini olcmek. Cocuga, okul yilini dikkate alarak, agir olmayan bir yazi verin. Bir dakikada sesli olarak kac kelime okudugunu olcun. Besinci sinifta dakikada 300 kelime okuyor olmasi lazim. Onceki yillar icin bir oran belirleyin, mesela ikinci sinifta dakikada 40 kelime olsun. Hedefi yakalayincaya dek surekli olcun. Bu hedefe ulasinca anlama testine baslayin. Okudugunu anlayip anlamadigini olcmek icin sorular sorun. Cocugun hem hedeflenen hizda okudugunu, hem de okudugunu anladigini gorduyseniz ilk asama bitmis demektir.

Ikinci asamada cocuga sessizce, gozleriyle okumasini soyleyin. ozellikle dudaklarini oynatmamali. Bu asamada cocuk sesli okudugunuz 2-10 kati hizli okuyabilmeli. Bu hedefe ulastiginizda tekrar okudugunu anlayip anlamadigini olcecek sorular sorun. Okudugunu anliyorsa bu asama da tamam demektir. Tabii ki bu asamalar her ilkokul yilinda artan hedeflerle tekrarlanmali.

Simdi, ilkokulun sonunda koydugunuz hedefleri asmis bir cocugu koyverin gitsin.

Aslinda bu yontemi annemler benim uzerimde denediler. Farkindalar mi, yoksa sadece heves miydi bilmiyorum. Nihayetinde televizyonda karnibahar cok sagliklidir lafini duyunca pazardan 10 kilo karnibahar alip tum hafta pisiren bir annem var. Ben bebekken muzun bebeklere cok faydali oldugunu duyunca babamin tum ogretmen maasini muzlara harcatmisligi da var(muz pahali bir seydi). Benim donemimin butun (neredeyse) cocuklari gibi, annem bana bastan sona ansiklopedi okuturdu (o donem meshur biri varmis, tvde ansiklopedi okudugunu soylemis. Adini anneme sormam lazim).

Sonuc su ki, dakikada 3000 civarinda kelime okuyabiliyorum. Bu sayede herhangi bir sozel test veya sinavda sinavin ucte birinde butun sorulari bitirmis oluyorum.

Tabii ki hizli okumanin zararlarini da gordum: OSS’de 6 tane biyoloji sorusunu arka sayfada unutup acele cikmalarim oldu. Lisede sinavlara calismayip, sinavdan nefret etmemin olcusune gore bir onceki gun 1-3 kitap okurdum. Bu hiz meraki yuzunden, sayisal ya da sozel, hic bir sinavda(KTU’deki EMT sinavlari haric) sorulari gereken ozenle cozmedim. Hizli okuma yuzunden el yazim da cok kotudur. Okuyabildigim hizla yazmaya calisiyorum. Babam, benim en kotu yazi yazan ogrencim sensin derdi. Ama en buyuk faydasini yabanci dilde gordum. Zira yabanci dili iyi ogrenmenin olcusu cok okumaktir. Ayrica bilimsel makalelerde de hizli okumanin cok faydasi oluyor.

Bu zararlara ragmen, hizli okuma hayatta cok fazla hata yapip o hatalardan cok cabuk donebilmeyi, bu surecte de cok sey ogrenmeyi kolaylastiran bir yontem. Kendiniz deneyip yarar/zarar hesabi yaparsiniz artik.

